Legumele de sezon

Aşa cum am promis, o să încep să analizez şi legumele pe care le găsim în piaţă atât în această perioadă, cât şi mai târziu, toamna. De data aceasta nu voi mai folosi suta de grame ca şi punct de reper, ci, de la legumă la legumă. În oricare caz veţi găsi menţiunile făcute. De asemenea, voi specifica dacă respective legumă este analizată crudă sau fiartă fără sare.

În cazul vitaminelor le voi menţiona doar pe cele care depăşesc 10% din DZR, iar în cazul mineralelor doar pe cel care are cel mai mare procent.

  • Ardei gras galben 186g: Vitamina C 569%, B6 16%, B9 12%, potasiu şi mangan 11%.
  • Ardei gras verde 74g: Vitamina C 99%, mangan 5%.
  • Ardei gras rosu 119g: Vitamina C 253%, vitamina A 75%, B6 17%, B9 14%, potasiu şi mangan 7%.
  • Ardei iute roşu 45g: Vitamina C 108%, B6 11%, potasiu şi mangan 4%.
  • Ardei iute verde 45g: Vitamina C 182%, vitamina A 11%, mangan 5%.
  • Cartof fiert 125g: B6 17%, vitamina C 15%, potasiu 12%.
  • Ciuperci gătite 100g: B3 şi B5 22%, B2 18%, cupru 25%.
  • Conopidă fiartă 100g: Vitamina C 74%, vitamina K 17%, B9 11%, mangan 7%.
  • Dovlecel fiert 100g: Vitamina A 22%, mangan 9%.
  • Gogonele 123g: Vitamina C 48%, vitamina A şi K 16%, potasiu 7%.
  • Gulie gătită 100g: Vitamina C 90%, potasiu 10%.
  • Fasole galbenă fiartă 100g: Vitamina K 20%, vitamina C 16%, mangan 15%.
  • Fasole verde fiartă 100g: Vitamina K 20%, vitamina C 16%, vitamina A 14%, mangan 14%.
  • Mazăre boabe fiartă 100g: Vitamina K 32%, vitamina C 24%, B1 17%, vitamina A şi B9 16%, B6 11%, B3 10%, mangan 26%.
  • Morcov crud 50g: Vitamina A 167%, potasiu 5%.
  • Păstârnac fiert 50g: Vitamina C 11%, mangan, magneziu, fosfor 7%.
  • Pătrunjel frunze crude 10g: Vitamina K 205%, vitamina C 22%, vitamina A 17%, fier 3%.
  • Praz crud, un fir, 89g: Vitamina K 52%, vitamina A 30%, vitamina C 18%, B9 14%, B6 10%, mangan 21%.
  • Ridichi 100g: Vitamina C 25%, potasiu 7%.
  • Roşie galbenă 212g: Vitamina C 32%, B9 16%, B3 12%, potasiu 16%.
  • Roşie 123g: Vitamina C 26%, vitamina A 20%, vitamina K 12%, mangan 7%.
  • Roşie portocalie 111g: Vitamina A 33%, vitamina C 30%, potasiu 7%.
  • Sfeclă crudă 82g: B9 22%, mangan 13%.
  • Ţelină fiartă 100g: Vitamina K 47%, vitamina A 10%, vitamina C 10%, potasiu 8%.
  • Varză albă 100g: Vitamina K 95%, vitamina C 61%, B9 11%, mangan 8%.
  • Varză roşie 100g: Vitamina C 95%, vitamina K 48%, vitamina A 22%, B6 10%, mangan 12%.
  • Vânătă gătită 100g: Mangan 6%.

Din nou vitamina C nu ne lipseşte, spre deosebire de fructe însă încep să apară şi alte vitamine mai des şi în cantităţi mai mari.

În aceste condiţii să profităm de abundenţă şi să măncăm cât de multe fructe şi legume putem că la iarnă cu siguranţă o să le ducem dorul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *