Fructele de sezon

A venit vara şi au început să apară fructele de sezon, muuulte şi gustoase (hmmm, nu chiar ca pe vremea bunicii). Deci… pornim spre piaţă şi ce cumpărăm? Şi ce nutrienţi ne aduc ele? Curiozitatea este mare aşa că trec la treabă (unitatea de referinţă rămâne suta de grame) şi pentru că tot m-am apucat o să le includ şi pe cele care apar toamna ca să nu muncesc de două ori.

  • Căpşunile: Vitamina C 98%, restul sunt sub 6%, iar din minerale merită menţionat manganul cu 19%, restul fiind sub 4%.
  • Cireşele: Vitamina C 12%, restul sunt sub 3%, iar din minerale potasiul ajunge la 6%, restul fiind sub această valoare.
  • Cireşele amare: Vitamina A 26%, vitamina C 17%, restul fiind sub 3%, iar din minerale manganul are cel mai mare procent, de 6%.
  • Caise: Vitamina A 39%, vitamina C 17%, restul fiind sub 4%, iar din minerale potasiul are cel mai mare procent, de 7%.
  • Coacăze negre: Vitamina C 302%, restul fiind sub 5%, iar din minerale manganul are cel mai mare procent, de 13%.
  • Coacăze roşii: Vitamina C 68%, vitamina K 14%, restul fiind sub 4%, iar din minerale manganul are cel mai mare procent, de 13%.
  • Piersici: Vitamina C 98%, restul sunt sub 6%, iar din minerale merită menţionat manganul cu 19%, restul fiind sub 4%.
  • Mure: Vitamina C 35%, vitamina K 25%, restul fiind sub 6%, iar din minerale manganul are cel mai mare procent, de 32%.
  • Pepene roşu: Vitamina C 13%, vitamina A 11%, restul fiind sub 2%, iar mineralele nu depăşesc 3%.
  • Pepene galben: Vitamina A 68%, Vitamina C 61%, restul fiind sub 5%, iar mineralele nu depăşesc 8% (potasiu).
  • Pere: “Tronează” vitamina C cu 7%, mineralele fiind aproape inexistente cea mai mare valoare o atinge cuprul cu 4%.
  • Zmeură: Vitamina C 44%, vitamina K 10%, restul fiind sub 5%, iar din minerale manganul are cel mai mare procent, de 34%.
  • Agrişe: Vitamina C 46%, restul sunt sub 6%, iar din minerale manganul are cel mai mare procent, de 7%.
  • Dude: Vitamina C 61%, vitamina K 10%, restul fiind sub 6%, iar din minerale fierul are cel mai mare procent, de 10%.
  • Prune: Vitamina C 16%, restul sunt sub 8%, mineralele fiind aproape inexistente cea mai mare valoare o atinge potasiul cu 4%.
  • Gutui: Vitamina C 25%, restul sunt sub 2%, mineralele fiind aproape inexistente cea mai mare valoare o ating potasiul şi cuprul cu 6%.

O primă concluzie rapidă este aceea că nu o să ducem lipsă de vitamina C şi un pic de vitamina A sau K dacă mâncăm fructe de sezon. La capitolul minerale stăm mai prost. Dar cum în perioada aceasta nu sunt numai fructe, ci şi legume, urmează să fie şi ele analizate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *