M-am îngrășat, vreau la sală

De câte ori nu ați auzit „M-am îngrășat, de mâine/luni/săptămâna viitoare mă duc la sală”? Nu i-am băgat în această categorie pe cei care își fac planuri pentru luna viitoare că am dubii serioase că aceia se vor și apuca.

Și oamenii se duc. Și se apucă de treabă: aleargă pe bandă, trag de fiare, exerciții la saltea, stepper și ce or mai face ei.

Și după o lună constată de multe ori că nu se vede vreo îmbunătățire majoră sau poate… chiar s-au îngrășat.

Am intrat și eu în categoria asta. M-am dus la sală de 2 ori pe săptămână minim o lună. Rezultate? Ca greutate au fost nesemnificative, mi s-a mai îmbunătățit un pic condiția fizică, iar după ce am abandonat (că am abandonat) culmea: am pus exact în zonele lucrate. 🙁

Și atunci? Slăbești făcând sport sau e doar un mit?

Da și nu. Ajută, dar indirect. Contrariați? Explic imediat.

Am mai spus și mă repet omul este o mașină de ars calorii. Ardem calorii:

  1. În stare de repaos complet, pentru a asigura funcționarea organelor interne (plămâni, ficat, inimă) pentru a respira, a pompa sânge, a ne menține temperatura. Acesta este metabolismul bazal, BMR-ul, el fiind responsabil în medie pentru cca. 60% din caloriile arse în fiecare zi sau, altfel spus, din TDEE.
  2. Când mâncăm, pentru a digera, absorbi și a metaboliza mâncarea consumată.
  3. Când facem diverse activități ca mersul pe jos, folositul telecomenzii, spălatul geamurilor etc. Acesta sunt responsabile în medie pentru aproximativ 30% din TDEE.

Ce face sportul? Cum ne ajută? Slăbim dacă facem sport?

Sportul în primul rând îmbunătățește condiția fizică, capacitatea pulmonară și ne dă o stare de bine. În anumite condiții de intensitate fizică, durată, repetări, alimentație, el va crește și masa musculară.

Să crezi că slăbești doar, și subliniez doar, făcând sport, ești naiv/ă. Pe lângă sport importantă este și alimentația, aportul zilnic de calorii. Degeaba faci sport și arzi calorii pedalând ca nebunul/a pe bicicletă dacă la finalul zilei caloriile mâncate depășesc caloriile arse. Nu vei slabi, vei fi doar un om care face mișcare, iar în cel mai rău caz vei abandona pentru că nu vezi rezultate.

Făcând sport/mișcare așteaptă-te să îți crească și pofta de mâncare, lucru firesc de altfel.

Exercițiul fizic, fără atenție la ce și cât mănânci, traduse în caloriile zilnice (că asta este, la finalul zilei energia pe care corpul o folosește este exprimată în calorii), nu va conta pentru cineva care are ca principal scop scăderea în greutate.

Și atunci de ce să facem sport când slabim? Să vedem:

  • sportul crește TDEE-ul, crescând TDEE-ul putem mânca mai mult pentru a avea energia necesară susținerii efortului.
Caz practic: Femeie, 37 ani, 170 cm, 50 kg sedentară ard 1460 calorii/zi, făcând exerciții moderate (3-5 zile pe săptămâna) ard 1886 calorii/zi.

Să zicem că dacă aș vrea să slăbesc 0,5 kg pe săptămână, aș avea nevoie de un deficit de 500 calorii/zi. Asta înseamnă ca sedentară să mănânc 960 de calorii, adică mult sub BMR care este 1217 ceea ce nu se recomandă deoarece sunt acele calorii necesare în primul rând funcțiilor vitale. Daaaar, dacă aș face mișcare de 3-5 ori pe săptămână, aș putea avea un deficit de 500 de calorii, mâncând 1386 calorii/zi.

– făcând sport, mărești masa musculară sau măcar o tonifici. Mușchii sunt mari consumatori de calorii. Cu cât ai o masă musculară mai mare, cu atât vei arde mai multe calorii. De aceea bărbații au TDEE-ul mai mare ca femeile pentru că de la natură masa lor musculară este mai mare.

În concluzie: dacă vrei să slăbești fără diete dubioase sau restrictive în primul rând jurnalizează mâncarea și apoi fă mișcare minim 30 de minute și măcar 3 zile pe săptămână. Doar prin sport, fără deficit caloric nu ai să slăbești, invers poate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *