Calorii alimente

Eu și dacă beau un pahar cu apă mă îngraș!”

Am auzit de multe ori vorba asta. Păi, da, ai dreptate dacă apa aia conține carbohidrați, grăsimi, proteine sau alcool. Măăăăă, tu ți-ai pus vodcă în pahar și ne spui nouă că bei apa! 😀

Glumesc! Apa nu îngrașă, însă carbohidrații, grăsimile, proteinele sau alcoolul, însă DA. Și pe primele trei le găsim în aproape orice băgăm în gură.

Caloria este unitatea de măsura care indică valoarea energetică a unui aliment, energie pe care corpul o folosește pe parcursul întregii zile.

Câte calorii conține un aliment depinde în mare măsură de compoziția acestuia, de macronutrienții continuți.

O formulă simplistă (în realitate lucrurile sunt un pic mai complicate) este aceasta:

Total calorii aliment = (grame carbohidrați * 4) + (grame grăsimi * 9) + (grame proteine * 4)

pentru că

  • 1 gram de carbohidrați are 4 calorii
  • 1 gram de grăsime are 9 calorii
  • 1 gram de proteine 4 calorii

Și să nu uităm de alcool, 1 gram de alcool are 7 calorii.

Și atunci care sunt alimentele care ne îngrașă?

Pâinea, pâinea albă are cam 249 de calorii pe suta de grame și e foarte ușor să mănânci o sută de grame mai ales dacă îți cumperi una franzela pe care trebuie să o feliezi tu.

Brânza telemea/cașcavalul mai ales dacă grăsimile depășesc 22 de grame pe suta de grame de aliment. O telemea de oaie de exemplu cu 22% grăsime are 261 calorii, un cașcaval are de la 260 pană la 500 dacă are 45% grăsimi. Nici brânzeturile de tip gouda, emmentaler, cheddar s.a. nu stau mai bine.

Salamul, ăla de îl punem în sandvișuri alături de cașcaval eventual, este foarte caloric din cauza conținutului ridicat de grăsimi. Nici celelalte mezeluri procesate nu sunt chiar „light” dacă nu sunt din carne macră.

Dulciurile, știu că nu reprezintă o noutate pentru voi, însă țineți cont că un biscuit poate avea 100 de calorii, unul singur. Un pătrățel ce ciocolată (și ce reprezintă un pătrățel?!) are 50 de calorii.

Produsele de patiserie, cornulețele alea fragede cu gem de ți se topesc în gură au 100 de calorii unul.

Nucile, alunele, semințele, cerealele pe care le punem în lapte, toate sunt calorice chiar și în cantități mici (30 de grame). Și de multe ori ne păcălește volumul. Aparent cantitatea pare puțină, însă în realitate conținutul caloric este peste așteptări.

Uleiul, atenție mare la ulei căci 100 de ml de ulei are 900 de calorii. O să vă povestesc într-o zi despre mâncatul unei salate că aia nu îngrașă. Îhi…

Luate individual multe alimente nu reprezintă o problemă din punct de vedere caloric. O sută de grame de cașcaval o avea el 500 de calorii, dar nu mănânc 100 de grame, mănânc o felie-două. Fals, o felie poate nu are 100 de grame, dar poate avea lejer 30-35 dacă ai cumpărat o roată de cașcaval și tai tu felia și imaginează-ti că-ți faci un sandviș cu 2 felii de 60 de grame la care se adaugă și pâinea. Și vezi ce iese…. 😉

Și atunci ce mai mâncăm? Nu mai mâncăm nimic. Iarăși fals! Cel mai important este cât mâncăm. Putem mânca pâine cu untură, și sandvișuri calde, și biscuiți, și ciocolată. Și să nu ne îngrășăm. 🙂

În articolul viitor o să vă arat ce și cât conține o zi cu 945 de calorii și una cu 2720 de calorii.

În ambele am mâncat alimentele care-mi plac și care sunt în sine calorice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *