Amaranthul – sursă de exagerări

Uneori Facebook-ul reprezintă sursa mea de inspiraţie pentru articolele pe care le public, iar acum am primit informaţii despre amaranth. Prima dată m-am dus cu gândul la aditivul “amarant” sau E123, un colorant sintetic periculos (dar, pentru mai multe informaţii, puteţi folosi aplicaţia Info E-uri).

Apelând iar la dl. Google am aflat că este vorba despre o pseudocereală supranumită şi “floarea nemuritoare a frumuseţii veşnice” sau “planta viitorului” despre care mulţi spun că este bogată în “minerale (mangan, fier, zinc, fosfor, cupru), în calciu şi vitamine (A, E B, D), aminoacizi esenţiali” şi că drege, face şi desface. Am fost curioasă de cantitate şi iar curiozitatea mi-a fost răsplătită: o cană de amaranth. Cana mea din această plantă nou-răsărită pe piaţa românească şi mult-lăudată în mediul virtual are 192 grame, conţine amaranth negătit şi pentru această cantitate am calculat valorile pe care le veţi găsi în tabelul de mai jos.

Amaranth negătit*

Calorii 716 kcal – 36%
Grăsimi – 21%
Carbohidraţi – 42%
Fibre – 52%
Proteine – 52%

Vitamine* Minerale*
Vit. C – 14% Calciu – 31%
Vit. E – 11% Fier – 82%
Vit. B1 – 15% Magneziu – 120%
Vit. B2 – 23% Fosfor – 108%
Vit. B3 – 9% Potasiu – 28%
Vit. B6 – 57% Zinc – 37%
Vit. B9 – 40% Cupru – 51%
Vit. B5 – 28% Mangan – 322%
Seleniu – 52%

* procent din DZR/o cană (192g) de amaranth negătit

“Nu e rău!” o să spuneţi. Nu, nu e rău deloc! Însă nu pot să nu mă întreb dacă o cană (respectiv 192g) de amaranth negătit se poate mânca pe durata unei zile ca să nu mai vorbesc de o masă. Bănuiesc că nu, dar aştept să mă contrazică cineva, oricine. Aşa că apelez iar la dl. Google ca să aflu cam care e porţia de amaranth şi caut (“amaranth serving size”) şi aflu… ¼ cană. Eeee, deja se schimbă situaţia când valorile sunt împărţile la 4, nu? Şi asta dacă îl mâncăm crud pentru că gătit valorile sunt şi mai mici.

În aceste condiţii stau şi mă întreb ca orice om care mai este rolul acestor laude, cum apar aceste “mituri” şi care este scopul lor. Să fie vorba de ignoranţă? Nu ştiu. Ceea ce ştiu este că de cele mai multe ori se folosesc termeni măreţi ca “sursă excelentă”, “bogat în…”, “superaliment” etc. şi, dacă stai şi analizezi procentele, descoperi că nu sunt decât exagerări gratuite.

Şi pentru că tot am vorbit despre diferenţele dintre amaranthul negătit şi cel gătit v-am pregătit tabelul cu valorile pentru o porţie, de 62 grame, de amaranth gătit.

Amaranth gătit 62 g*

Calorii 63 kcal – 3%

Grăsimi – 1,5%

Carbohidraţi – 4%

Fibre – 5%

Proteine – 5%

Vitamine* Minerale*
 Vit. E – 0,5% Calciu – 3%
Vit. B1 – 0,5% Fier – 7,25%
Vit. B2 – 0,75% Magneziu – 10%
Vit. B3 – 0,75% Fosfor – 9%
Vit. B6 – 3,5% Potasiu – 2,25%
Vit. B9 – 3,5% Zinc – 3,5%
Cupru – 4,5%
Mangan – 26,25%
Seleniu – 4,75%

* procent din DZR/o cană (62g) de amaranth gătit

Aşa cum se poate vedea lucrurile sunt cu mult diferite: vitaminele sunt aproape inexistente ca şi majoritatea mineralelor de altfel. În aceste condiţii o frază de genul “bogat în minerale (mangan, fier, zinc, fosfor, cupru), în calciu şi vitamine (A, E B, D)” este lipsită de veridicitate şi pur laudativă, iar astfel de articole nu fac decât să inducă omul în eroare (ca să nu spun să mintă), om care de altfel nu caută decât un strop de sănătate.

Concluzia?! La pomul lăudat (pe internet) să nu te duci cu sacul!

2 comentarii la „Amaranthul – sursă de exagerări”

  1. Buna! Multumesc pentru toate informatiile pe care ai ales sa le impartasesti cu noi, cititorii.As dori sa-mi dai si mie un link catre site-ul care ofera info despre legume,fructe procente vit.min. etc si dzr. Caut info despre unele alimente pe care nu le-am intalnit in postarile tale.Multumesc anticipat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *